keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Fraser Island, day 1

Palasin tuossa eilen illalla Fraser Islandilta vähän sekavissa fiiliksiissä tänne Hervey Baylle. Oli ihan huippu reissu, eikä ollenkaan haluttanu tulla sieltä pois.. Vietin kolme tapahtumarikasta päivää kansainvälisessä seurassa tutkien maailman suurinta hiekkasaarta mahtavan oppaan johdolla. Kolmen päivän aikana ehti näkemään ja kokemaan niin paljon, että ajattelin tehä jokasesta päivästä ihan oman postauksen. Kuviaki kerty yli 600, joten neki riittää oikeen hyvin useampaanki postaukseen..

Lähettiin sunnuntaiaamuna Hervey Bayltä lautalla kohti Fraser Islandia. Perillä ku oltiin, niin melkeenpä heti lähettiin bussilla ajeleen sademetsiin ja kohti Lake McKenzietä. Olin ennen reissua nähny tuosta järvestä kuvia ja se näytti kyllä aivan upealta niissä. Vähän petyin sinne järvelle saapuessa ku aurinko ei paistanu eikä se paikka sitte näyttänykkään läheskään yhtä hyvältä ku kuvissa. No muutaman kerran sitte aurinko pilkotti pilvien raosta ja kyllähän se vähäsen näytti sitte samalta ku mitä oli netissä nähny. Auringonpaisteessa hiekka näytti melkeenpä vitivalkoselta ja vesi turkoosilta. Pari dingoa kuljeskeli myös järven alueella ja ne näytti kyllä aivan harmittomilta, vaikka vaarallisia onki ja niistä varotettiin kylteissä joka puolella saarta.

Kierreltiin Fraser Islandia noin 40 hengen porukassa semmosella aika erilaisella bussilla. Tosiaan ajeltiin sademetsissä semmosia hiekkareittejä pitkin ja yhtenä päivänä ajettiin melkeen pelkästään vaan hiekkarannoilla, niin ei ihan tavallisella bussilla tuolla saarella vois mennäkkään. Eikä sielä saa ajaa muuta ku nelivetosella autolla. Ne ajoreitit oli kapeita, erittäin pomppusia ja kuoppasia, ja tuntu että ois jossain vuoristoradassa tai muussa huvipuistolaitteessa ollu.. Onneks oli turvavyöt ku muuten kaikki ois lennelly miten sattuu.

Tämmöseltä näytti Lake McKenzie ku aurinko ei paistanu...

...ja tämmöseltä auringonpaisteessa. Aika iso ero, eikös vain.

Rannalla makoilun ja uimisen jälkeen syötiin hyvä picnic-lounas, ja lähettiin sitte jatkamaan matkaa. Hypättiin bussista keskellä sademetsää ja lähettiin vajaan tunnin mittaselle kävelylle. Ilman opasta.. Opas tosin neuvo meille reitin ja kerto selvästi miten pitää toimia jos tulee dingoja vastaan, ja lähti sitten ite ajamaan bussilla määränpäähän. Kuulemma joskus oli tää kävelyretki peruttu ku lähistöllä oli nähty seittemän dingoa.

Käveltiin historialliselle Central Stationille, josta juna kulki joskus ennen, ja opas siellä kerto meille puista ja kaikesta muusta yhtä jännästä.. No se nyt oli ihan mielenkiintosta, että kaikki tuola kasvaa vaan hiekassa. Central Stationilta sitten lähettiin vielä toiselle, ehkäpä puolen tunnin kävelylle, jonka jälkeen alko satamaan aika paljon. Tosiaan näinä kolmenä päivänä oli pieniä sadekuuroja, mutta meillä oli hyvä tuuri ku monesti sillon alko sataan ku oltiin just päästy bussiin. Eikä kyllä sateet ees haitannu vaikka välillä kasteli meiätki. Ne vaan oli mukavan viilentäviä ku muuten oli niin kamalan kuuma.

Kävelyretkien jälkeen lähettiin meiän majotuspaikkaan, joka oli täynnä semmosia mökkejä, joissa on neljän hengen huoneita kerrossängyillä. Ihan kelpo majotus oli. Illalla mentiin sitten päivälliselle Dingo Bariin ja jäätiin sinne sitten iltaa istuskelemaan meiän yksin matkustavista tytöistä koostuvan porukan kans. Sielä oli tuona iltana toogabileet ja me sitten haettiin ilmaset toogat itellemme ja kääriydyttiin niihin jo alkuillasta. Oltiin kyllä aika pitkään ainoat teeman mukaan pukeutuneet, mutta aateltiin että ihan sama ku kukaan tuskin näkee meitä enää tuon reissun jälkeen. :D

Ehkä vähän tylsähkö oli tää eka päivä, mutta silti mukavaa, haha! Seuraava päivä oliki sitten aivan loistava, mutta siitä lisää myöhemmin.

Niiiin, ja sekavista fiiliksistä sen verran, että oon tässä muutaman päivän jo tienny, että mulla on perheen vaihto eessä. Tosi äkkiä löysinki uuen, mukavan olosen perheen ku eilen laitoin heille viestiä, tänään aamulla skypetin niitten kans ja huomenna vaihanki jo perhettä! Oli kyllä tosi nopeaa toimintaa. Tuntuu aika oudolta tässä pakkailla tavaroita ku tarkotus oli olla täälä huhtikuun alkuun asti, eikä lähteä vaan kolmen viikon täälä olon jälkeen. Enää ei oo sekavat fiilikset, vaan oon aivan innoissani ku pääsen täältä pois ja isompaan kaupunkiin. Muutan siis Brisbaneen!! Aamulla ajaan kohti uutta kotia, heippa Hervey Bay!

1. Oi, nuo maisemat ja lämpö❤️ Kelpais mullekki��
    Just ku täälä oli vähä lunta ja pakkasia niin nyt tulee vettä taas ja kaikki sulaa pois!:( Joten nauti sielä olosta!❤️
    Mutta miks vaihat yhtäkkiä perhettä? :o
    Oon muuten jo aiemmin yrittäny kommentoida tänne jotain mutta ei oo onnistunu.. Nytki kirjotin tän viestin vissiin 5kertaa ennenku onnistu :(

1. No höh! Toivottavasti teillekki sinne pääkaupunkiseudulle tulis pysyvät lumet ku ei oo kyllä kiva ku sataa vaan vettä ja on pimeää..
      Perhettä vaihoin sen takia, että edellisen perheen 3-vuotiaalla tytöllä on asperger, eikä se antanu minun kylvettää sitä tai mitään.. Oisin joutunu oleen monta päivää yksin lasten kanssa, eikä siitä ois tullu yhtään mitään. Hyvä vaan että oli tämmösiä ongelmia ku pääsin nyt Brisbaneen. Oisin nimittäin kuollu tylsyyteen Hervey Bayllä :D
      Hmm pitääpä ottaa selvää onko tuossa kommenttihommassa jotain vikaa...